اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دبیر کل سابق سازمان کشورهای صادر کننده گاز:

ظرفیت گاز کشور را برای تقویت قدرت استراتژیک استفاده نکرده‌ایم

دبیر کل سابق سازمان کشورهای صادر کننده گاز با بیان اینکه کشورهای دنیا برای کسب قدرت از پتانسیل‌هایی غیر نظامی بهره می‌گیرند، گفت: یکی از این پتانسیل‌ها گاز است که ما این پتانسیل را صرف قدرت استراتژیک کشور در سطح جهانی نکرده‌ایم.

ظرفیت گاز کشور را برای تقویت قدرت استراتژیک استفاده نکرده‌ایم

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس محمد حسین عادلی امروز در چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کشورهای دنیا برای اینکه دستور توسعه خود را جلو بزنند باید از یک قدرت برخوردار باشد و تمام این قدرت از قدرت نظامی نشات نمی‌گیرد بلکه سرمنشا آن از پتانسیل‌ و استعدادهای موجود در کشور است.

وی ادامه دادمثلا نفت بعنوان یک کالای استراتژیک در معادلات قدرت و سیاست دنیا نقش بالایی ایفا می‌کند و اساس هر کشوری که بتواند در بازار بین‌المللی یک حضور پرقدرت داشته باشد آن یک قدرت اقتصادی و یک قدرت ملی است و یکی از پتانسیل‌هایی که ایران دارد گاز است و واقعیت این است که ایران دارای ذخایر عظیم گاز دارد که این ذخایر صرف مصارف روزانه کشور می‌شود و به هیچ وجه صرف قدرت استراتژیک کشور در سطح جهانی نشده است و نمی‌شود.

دبیر کل سابق سازمان کشورهای صادر کننده گاز افزود: امروز گاز در دنیا حرف بزرگی می‌زند و آمریکا با افزایش تولید گاز از یک واردکننده خالص انرژی به یک صادرکننده انرژی تبدیل شده و امروز فکر می‌کند که یک بازیگری جدید را ایفا کند و همچنین حضور روسیه در اروپا یک حضور قوی با تولید گاز است. 

وی گفت: کالاهای استراتژیک در یک کشور مثل منابع استراتژیک همه پایه‌های قدرت را ایجاد می‌کنند و ما اگر درست تشخیص دهیم می‌توانیم کارهای مهمی را انجام دهیم. 

عادلی اظهار داشت: قطر بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان با 75 میلیون تن است که اگر ایران سرمایه‌گذاری مناسبی در این رابطه انجام داده بود، می‌توانست با قدرت اهرمی آن وضعیت بهتری را در دوران تحریم رقم بزند. 

وی گفت: اروپا محل با اهمیتی است که به گاز احتیاج دارد   بزرگترین تحول در اروپا این است که بزرگترین مخزن گازی اروپا که در هلند واقع است در حال کاهش ذخیره است و به همین دلیل آمریکا وارد میدان شده و دنبال صادرات است. 

دبیر کل سابق سازمان کشورهای صادر کننده گاز اظهار داشت: در آمریکا به شدت قوانین محدود کننده تولید انرژی در عموم و تولید گاز در خصوص همه اینها را ترامپ لغو کرده تا بتواند افزایش تولید دهد و به سمت صادرات در حال حرکت است. 

وی با اشاره به چین به عنوان قول اقتصادی دنیا گفت: این کشور هم تصمیم گرفته است که درصد مصرف گاز بالا ببرد و این مساله به شدت در افزایش تقاضا تاثیر گذار است و هند هم هم در حال کاهش مصرف زغال سنگ است اما در ژاپن به دلیل بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای استراتژی مشخص نیست.

عادلی اظهار داشت: اکنون وضعیت گاز در دنیا اینگونه است که اگرچه برخی می‌گویند افزایش تقاضا است ما می‌گوییم فراوانی عرضه وجود دارد و رشد تقاضا برای گاز همچنان ادامه دارد اما رشد مانند قبل نیست و به همین دلیل محیط رقابتی شدیدی بین کشورهای تولید کننده و صادرکننده گاز وجود دارد و این موضوع فرصت برای نفوذ بیشتر گاز در بازارها را در مقایسه با ذغال سنگ به وجود آورد است. 

دبیر کل سابق سازمان کشورهای صادر کننده گاز اظهار داشت: درآمد سرانه کشورها اکنون به طور متوسط حدود 16 هزار دلار است که در سال 2040 به 29هزار دلار می‌رسد و درآمد سرانه ما  براساس ppp حدو د 8 هزار دلار و بدون آن حدود 5 هزار دلار است این درحالی است که منبع رشد درآمد سرانه کشورهای آسیایی خواهند بود. 

وی افزود: نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه گاز بسیار فراوان است و میزان تولید در نقاط مختلف رشد خواهد کرد و سه منطقه سی ای اس، خاورمیانه و منطقه آمریکای شمالی  در دنیا همچنان در راس قرار خواهند گرفت.

عادلی گفت: در حوزه ال ان جی سهم 25 درصدی در اقتصاد دنیا دارد که در آینده به 40 درصد می‌رسد روسیه نیز به ال ان جی روی آورده است .

وی در پایان گفت: گاز فرصت بسیاری خوبی برای نفوذ بیشتر دارد و در این میان مساله محیط زیست در مورد آن حائز اهمیت است و اختلاط آن با انرژی‌های تجدید پذیری نیازی فنی و اقتصادی است. 

دبیر کل سابق سازمان کشورهای صادر کننده گاز بیان داشت: رقابت در حوزه ال ان جی بیشتر می‌شود ضمن اینکه تحولات مربوط به نرخ نفت نیز حائز اهمیت است. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول